Meer informatie

  • De assistente staat u als eerste te woord wanneer u met de praktijk belt. Ze maakt afspraken voor het spreekuur, de huisbezoeken en het telefonische spreekuur. Zij weet het antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten. U kunt haar ook bellen voor uitslagen van urine- of bloedonderzoek en voor herhalingsrecepten.

    U kunt bij de assistente verder terecht voor:

    • bloeddrukmeting  
    • aanstippen van wratten
    • verbinden van wonden
    • oren uitspuiten
    • griep e.a. vaccinaties
    • hechtingen verwijderen
    • zwangerschapstest
    • urine onderzoek
    • suiker controle
    • uitstrijkjes (in het kader van het bevolkingsonderzoek)
  • Carla Verkooijen en Annet van de Bosch nemen als POH specifieke taken van de huisartsen over, om met name patiënten met chronische aandoeningen (astma, copd, diabetes en hoge bloeddruk) betere zorg te bieden.

    Door opleiding en beschikbare tijd zijn ze in staat tot gespecialiseerde spreekuren, waar extra aandacht gegeven kan worden aan voorlichting  en motivatie (voor afvallen en stoppen met roken bijvoorbeeld). Regelmatig overleg  met de huisartsen staat garant voor goede kwaliteit van zorg, terwijl uw huisarts natuurlijk altijd de eindverantwoordelijke blijft.

  • De minister van VWS heeft bepaald dat de huisarts vanaf 2014 verantwoordelijk is voor het leveren van zogenaamde Basis GGZ-zorg. Klik hier om te lezen hoe dat zit. In onze praktijk werkt een praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg, ofwel POH-GGZ. Zij ondersteunen de huisartsen in de begeleiding en behandeling van mensen met psychische en psychosociale problemen. Ze voeren gesprekken met patiënten met problemen als angsten, depressie, overspannenheid e.d.

    Op deze wijze kunnen wij in de praktijk mensen beter helpen. Het is huisartsenzorg en dus verzekerd. Zo kunnen we verwijzingen met wachttijden of kosten voorkomen. De POH behandelt mensen in samenspraak met de huisarts en kan indien nodig een verder traject uitstippelen en begeleiden.

  • Wij zijn een geaccrediteerde praktijk volgens de NEN-EN 15224:2017-norm. Wij zijn hier erg trots op, aangezien het laat zien dat de verschillende processen binnen onze praktijk aan de nieuwste eisen voldoen. Ieder jaar wordt onze praktijk opnieuw beoordeeld, een extra stimulans om ook in de toekomst onze kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.

     

  • Voor de meeste zogenaamde ‘paramedische’ zorgverleners heeft u géén verwijsbrief meer nodig.

    GEEN VERWIJSBRIEF

    WEL VERWIJSBRIEF

    Diëtisten

    Logopedie voor kinderen onder 18 jaar

    Ergotherapeuten

    Audiologisch centrum

    Fysiotherapeuten

    Eerste afspraak in een ziekenhuis

    Huidtherapeuten

     

    Logopedisten (voor volwassenen)

     

    Optometristen

     

    Cesar therapeuten

     

    Mensendieck therapeuten

     

    Podotherapeuten

     

    Verloskundigen

     

    Pedicures

     

     

    Zelf afspreken
    U kunt zelf rechtstreeks een afspraak maken met de zorgverlener waar u naartoe wilt. De zorgverleners hebben zelf afspraken gemaakt met de zorgverzekeraars. Zij geven uw kosten (meestal) aan uw zorgverzekering door. Dat gaat niet via uw huisarts.

    De huisarts ziet wel in uw medisch dossier of u naar een zorgverlener gaat (als u hiervoor toestemming heeft gegeven). Bijvoorbeeld naar de fysiotherapeut of diëtist. Dat is belangrijk, want zo blijft uw huisarts op de hoogte van uw gezondheid.

  • Uw eigen huisarts kan u géén geneeskundige verklaring geven. Een onafhankelijke huisarts wel.

    Wat is een geneeskundige verklaring?
    Een geneeskundige verklaring is een brief met het oordeel van een arts. Dat oordeel kan gaan over of u dingen kunt doen. Bijvoorbeeld werken, autorijden en naar school gaan. Het kan ook gaan over of u recht heeft op hulp. Bijvoorbeeld een parkeervergunning of een aangepaste woning. Een geneeskundige verklaring noemen ze ook wel een medische verklaring of een doktersverklaring.

    Alléén via een onafhankelijke arts
    Alleen een andere arts dan uw eigen arts mag een geneeskundige verklaring aan u geven. Deze arts kan een oordeel geven over uw situatie zonder daar zelf een mening over te hebben. Zo kan uw eigen huisarts zich bezighouden met uw zorg en een goede relatie met u. De onafhankelijke arts vraagt als het nodig is informatie op bij u of uw eigen arts. Daarvoor is uw toestemming nodig.

    Waar u een onafhankelijke arts vindt
    Vraag de organisatie die de geneeskundige verklaring nodig heeft om advies. Zij kunnen u verwijzen naar een onafhankelijke arts die de eisen kent voor de hulp die u nodig heeft.

    Andere mogelijkheden

    • Vraag de organisatie die de geneeskundige verklaring nodig heeft of uw eigen oordeel over uw gezondheid genoeg is.
    • Deel zelf (een deel van) uw medische gegevens met de website MijnGezondheid.net via ‘Mijn dossier’ en ‘Dossier opslaan’.
    • Vraag uw huisarts om een kopie van uw medische gegevens.

    Meer informatie over de geneeskundige verklaring vindt u op de website van de beroepsvereniging voor artsen (KNMG): https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneeskundige-verklaring.htm

  • Invoering no-show tarief

    Het komt steeds vaker voor dat patiënten zonder bericht níet op afspraken bij de huisarts, praktijkondersteuner of assistente verschijnen. Met ingang van 1 mei 2024 gaan wij daarom, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), een ‘no-show’ tarief invoeren.

    Waarom een no-show tarief?

    Steeds meer mensen willen een afspraak maken voor het spreekuur, maar ook steeds meer mensen komen zonder bericht niet opdagen. In de tijd die voor u gereserveerd stond had de huisarts, praktijkondersteuner of assistente ook iemand anders kunnen helpen. De praktijk wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. U wilt met uw medische klacht immers ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door uw afspraak op tijd telefonisch af te zeggen.

    Kunt u niet op uw afspraak komen?

    Meldt dit dan indien mogelijk uiterlijk 1 werkdag van tevoren (maandag t/m vrijdag) telefonisch bij de assistente op nummer 0162-312244. De afspraak wordt uit onze agenda verwijderd, wij kunnen een andere patiënt helpen en u kunt zo nodig direct een nieuwe afspraak bij ons maken. Dit geldt ook voor afspraken die u maakt via de website. Er wordt bij tijdige afzegging géén no-show tarief berekend. 

    De hoogte van het no-show tarief

    Het no-show tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt voor het beschikbaar stellen van de ruimte en de medewerkers. De tarieven van het no-show tarief zijn 25 euro voor een enkel consult van 15 minuten en 50 euro voor een dubbel consult van 30 minuten of langer. Hier vallen ook alle consulten bij de assistentes en praktijkondersteuners onder. Het no-show tarief voor een afspraak bij de POH-GGZ of voor aanvullend onderzoek of een chirurgische ingreep bedraagt 50 euro.

    Let op: uw zorgverzekeraar vergoedt de no-show factuur niet.